Chi Ton, INN-medlem

Updated: Nov 4, 2021

Kreativ administrator med ledererfaring, festivalsjef, produsent, foredragsholder og prosjektleder

Hva er din rolle innen kunst og kulturliv?

Prosjektleder og liveprodusent i musikkfeltet

Hvor lenge har du virket som kunstner/kulturarbeider i Norge?

Siden 2003 (18 år)

Hvilke saker brenner du for?

Representasjon og likestilling i musikkfeltet (kjønn, etnisitet, kulturelt og geografisk tilknytning)

Hvorfor er du medlem i INN?

Fordi verdiene til INN stemmer overens med mine egne og eget arbeid. Det er viktig at en slik organisasjon eksisterer for å løfte opp minoritetsstemmene, både politisk og aktivt.

Hvordan kan INN tjene deg?

På alle måter i mitt virke.

Hva er det beste og verste du har opplevd som kunstner/kulturarbeider i Norge?

Diskriminering på bakgrunn av etnisitet og kjønn.

Burde myndighetene foreta jevnlig kartlegging av strukturelt mangfold og etniske minoriteters situasjon i norsk kunst og kulturliv?

JA! Fordi det vil bidra til å synliggjøre hvor stort gapet er i realiteten. Dessuten vil det styrke synliggjøringen ved å bruke forskning.

Om du kunne endre direkte én sak i norsk kunst og kulturliv, hva ville det være?

Representasjon skal implementeres på alle plan i alle organisasjoner / bedrifter!

Hvilken sak eller situasjon i kulturlivet ville du endret direkte om du var kulturminister, institusjonsleder eller annen kulturleder med makt?

Ikke det beste, kanskje, men sannsynligvis kvotering av kvinner, minoriteter og andre minoritetsgrupper inn i organisasjoner (på alle plan!). Det er iallefall en start, så kan man jobbe med videreutvikling derfra.

Hva er din beskjed til den påtroppende kulturministeren?

Lytt til ALLE aktører, ikke bare de store - men også de små.